Jongeren

Wanneer kan begeleiding helpen:

  • Als het op dit moment niet gaat zoals je zou willen.
  • Als er veranderingen gaan plaatsvinden waar je hulp bij wil.
  • Als je iemand wil leren kennen bij wie je terecht kan als het even moeilijker gaat en met wie je samen overzicht houdt over hoe het met je gaat.

Ik heb geen vaste oplossingen. In de begeleiding zoeken we samen naar oplossingen die bij je passen. Ik vind het belangrijk om te begrijpen hoe de dingen voor jou zijn. Als je autisme hebt leer je dingen op een andere manier dan anderen en beleef je situaties soms anders. Hierdoor kun je je onbegrepen voelen. Ook kun je door je autisme dat wat mensen doen of zeggen, anders begrijpen dan het bedoeld is. Wellicht is er ook een heleboel wat wel goed gaat. Samen houden we overzicht over hoe het met je gaat (wat gaat goed, wat is moeilijk/ vervelend).

Iedereen is verschillend (en ook autisme is bij iedereen verschillend). Voorbeelden van situaties/ dingen die moeilijk kunnen zijn:

  • Problemen oplossen
  • Zelfstandig worden, nieuwe vaardigheden aanleren.
  • Plannen van alles wat je die dag/ die week moet doen.
  • Overzicht houden. Bijvoorbeeld over je huiswerk, je geld, je werktaken.
  • Omgaan met andere mensen, vrienden maken, vrienden houden, samenwerken, het hebben van een relatie.
  • Invullen van vrije tijd.
  • Omgaan met autoriteiten of met mensen die zeggen wat je moet doen.
  • Problemen op school of werk.
  • Begrijpen wat anderen van je verwachten
  • Begrijpen hoe anderen zich gedragen.
  • Omgaan met nieuwe situaties.
  • Omgaan met dingen die anders gaan dan verwacht.
  • Prikkels zoals geluid, licht, geur, tast, beweging, smaak, pijn of honger kunnen te sterk (of juist verzwakt) bij je binnenkomen.

Door bovenstaande en andere situaties kan het zijn dat je je niet fijn voelt. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Het kan zijn dat je niet weet wat je kan doen om je weer beter te voelen.
  • Het kan zijn dat je een vol hoofd hebt of niet goed kan slapen.
  • Het kan zijn dat je plotseling heel boos wordt of je terug trekt.
  • Het kan zijn dat je angsten hebt of door sommige situaties in paniek raakt.

We onderzoeken eerst samen situaties, zodat we begrijpen wat er moeilijk of vervelend aan is. Vervolgens zoeken we samen naar wat kan helpen in die situaties. Ik denk bijvoorbeeld aan:

  • Het gebruiken van hulpmiddelen (wat kan je gebruiken, hoe en wanneer).
  • Hulp van anderen, (wie kan dat doen, wat kan diegene doen en wanneer).
  • Aanleren van vaardigheden.
  • Uitleg over hoe andere mensen dat doen en wat andere mensen ervaren.
  • Samen een stappenplan maken van hoe je de situatie kan verbeteren.

Sommige mensen met autisme zoeken zelf hulp, soms vragen hun ouders om hulp. Contact zoeken en vragen stellen kan via de mail info@ingerklein.nl of telefonisch 06-42623520. Ook kunnen we een afspraak maken voor een kennismakingsgesprek.