Kinderen

Voor wie
Kinderen met een autisme spectrum stoornis kunnen terecht voor begeleiding. Elk kind is anders en autisme is ook weer bij elk kind anders. In de begeleiding staat uw kind centraal. Eerst heb ik een gesprek met ouders. We bespreken hoe het in de verschillende situaties gaat en waar u begeleiding bij wil voor uw kind.
Het kunnen verschillende dingen zijn waar u of uw kind tegen aan loopt. Voorbeelden:

  • Vaardigheden die leeftijdsgenoten als vanzelf leren, kunnen voor kinderen met autisme heel moeilijk zijn. Zij hebben vaak meer dan andere kinderen uitleg nodig over hoe dingen zijn. Sommige vaardigheden moeten erin slijten.
  • Kinderen met autisme beleven situaties anders dan anderen. Hierdoor kunnen ze zich anders of onbegrepen voelen.
  • Kinderen met autisme begrijpen soms niet wat anderen van hen verwachten (onder andere omdat ze taal soms heel letterlijk nemen).
  • Iets wat voor ons bekend lijkt, kan voor kinderen met autisme weer heel nieuw zijn, omdat het net anders is dan de vorige keer.
  • Kinderen met autisme kunnen soms moeilijk kiezen, zichzelf niet vermaken of steeds over hetzelfde praten.
  • Kinderen met autisme kunnen het heel vervelend vinden als iets anders gaat dan anders.
  • Voor kinderen met autisme kan het moeilijk zijn om vriendjes te maken/ te houden. Ook kunnen ze soms moeilijk zien hoe de ander zich voelt.
  • Wat andere kinderen gewoon als vanzelf doen omdat ze weten dat hun ouder dat fijn vindt, doen kinderen met autisme soms niet vanzelf.

Door bovenstaande of andere situaties kunnen kinderen met autisme angstig zijn, boos zijn, een heel vol hoofd hebben, in paniek raken of blokkeren.

Ook kinderen met AD(H)D of NLD kunnen bij mij terecht voor individuele begeleiding.
Als u zich afvraagt of ik iets voor u en/of uw kind kan betekenen mail dan uw vraag naar info@ingerklein.nl of bel 06-42623520

Begeleiding:
In de begeleiding kan ik helpen zoeken naar wat uw kind kan helpen in voor hem/haar moeilijke of vervelende situaties. Ik denk dan aan:

  • Samen met uw kind/ u onderzoeken wat er moeilijk of vervelend aan is.
  • Welke hulpmiddelen kan u/uw kind gebruiken, hoe en wanneer?
  • Hulp van anderen (wie kan dat doen, wanneer en hoe).
  • Aanleren van (sociale) vaardigheden.
  • Uitleg geven van hoe andere mensen dat doen.
  • Uitleg geven van wat andere mensen ervaren.
  • Onderzoeken hoe andere kinderen dat doen.
  • Hoe is uw kind te motiveren voor verandering/ om iets te doen.
  • Stappenplan maken van de veranderingen.

Ook kunnen kinderen terecht voor een individuele training over: wie ben ik, wat is autisme en wat is autisme bij mij (met behulp van werkbladen uit “ik ben speciaal” van Peter Vermeulen).

Frequentie en duur van de sessie:
De meeste kinderen komen in het begin eens in de week. We zoeken in overleg naar een vaste dag en een vast tijdstip. Een sessie duurt 45 minuten.
Bij de begeleiding van kinderen wordt samen met ouders bepaald in welke frequentie oudergesprekken plaatsvinden

Hoe:
Sommige kinderen vinden het fijn om wat te doen zoals darten/ een spelletje of in de zandbak en dan ondertussen samen te praten. Voor andere kinderen is dat juist niet fijn en gaan we eerst praten of we werken met werkbladen. We kunnen ook rollenspellen doen om iets te oefenen. We kunnen de sessie afsluiten met een kort spelletje.

Heeft u vragen of wilt u kennismaken en bespreken of ik iets voor u en uw kind kan betekenen, dan kunt u me mailen info@ingerklein.nl of bellen 06-42623520.